ITU-kandidater bag ny Virtual Reality-startup
Med et nyt Virtual Reality-værktøj vil to iværksættere fra IT-Universitetet vil gøre det hurtigere og nemmere at lave 3D-animationer til blandt andet computerspil. Deres virksomhed Sidetracked har netop landet en millioninvestering, der skal bruges til at gøre produktet klar til at sende på markedet.
Iværksætteridesigncomputerspilstartups
Skrevet 28. januar 2019 08:06 af Vibeke Arildsen
3D-animationer uundværlige i moderne computerspil, hvor vi forventer realistisk udseende figurer med naturlige bevægelser. Animationerne er dog både komplicerede og tidskrævende at lave – og da opgaven som oftest kun løftes af kunstnerne, bliver 3D-indholdet ofte en flaskehals i udviklingsprocessen.
Nu vil startup’en Sidetracked gøre udvikling af 3D-indhold langt mere tilgængeligt ved hjælp af Virtual Reality.
Vi vil demokratisere 3D-produktionsflowet, fordi der ligger en stor arbejdsbyrde og et stort ansvar hos 3D-kunstnerne, som er dem, der skitserer, modellerer og animerer.
”Vi vil demokratisere 3D-produktionsflowet, fordi der ligger en stor arbejdsbyrde og et stort ansvar hos 3D-kunstnerne, som er dem, der skitserer, modellerer og animerer. De dele af udviklingsprocessen vil vi gøre tilgængelige for resten af produktionsholdet,” fortæller Mathias Dam Arvanaghi, som har grundlagt Sidetracked sammen med Jonas Hingeberg Ruge.
VR i stedet for mus og skærm
Helt konkret vil Sidetracked erstatte mus, tastatur og skærm – som sædvanligvis er 3D-animatorens foretrukne værktøj – med Virtual Reality.
[D]u kan tage et par VR-briller på og træde ind i en digital verden, hvor du har dit indhold lige ved hånden.
”Det betyder, at du kan tage et par VR-briller på og træde ind i en digital verden, hvor du har dit indhold lige ved hånden. Hvis du vil udvikle og forme en karakter, tager du bare fat i den. Trackeren gør, at du kan forme og flytte rundt på indholdet med dine hænder,” forklarer Mathias.
Konceptet blev til i et specialeprojekt fra ITU’s kandidatuddannelse i spil. Igennem uddannelsen havde Mathias og Jonas på første hånd erfaret, hvor besværligt 3D-arbejdet er, og de besluttede sig derfor at finde en måde at gøre denne del af den kreative proces tilgængeligt selv for folk uden erfaring med spiludvikling og animation.
VR-mediet sig at være særdeles velegnet til det formål.
”Vi testede vores koncept på 30 personer med forskellige kvalifikationer og erfaring, og kun en enkelt formåede ikke at lave en animation inden for 10 minutter,” fortæller Mathias.
Fra speciale til forretning
Da specialet var forsvaret, overbeviste specialevejlederen gruppen om, at konceptet havde forretningspotentiale, og kort tid efter blev de nyklækkede cand. IT’ere optaget i ITU’s Startup Programme, som hjælper studerende med at realisere deres forretningsidéer.
Hverken Mathias eller Jonas havde egentlig forestillet sig at skulle være iværksættere, men via forløbet fik de blod på tanden og hjælp med alle de ting, der er forbundet med at starte egen virksomhed – fra udvikling af en forretningsplan til CVR-registrering, budget og moms.
”I starten var det et skræmmende skridt at tage, fordi vi ikke havde nogen erfaring med at være iværksættere. Jeg tror ikke vi havde gjort det, hvis ikke vi havde fået et sikkerhedsnet og en masse vejledning igennem Startup Programme,” siger Mathias.
Millioninvestering fra Borean
De to iværksættere mener, at deres produktet har et potentiale, der rækker langt ud over spilbranchen, da man bruger 3D som skitserings- og produktionsværktøj mange steder, blandt andet inden for arkitektur, i bilbranchen og i reklameindustrien.
Og de er ikke alene om at se potentialet. Sidetracked har netop landet en investering på én million kroner, samt et investeringslån på yderligere to millioner, fra innovationsmiljøet Borean Innovation.
Investeringen gør det muligt at lave prototypen til et færdigt produkt. Første salgsklare version lanceres til juli.
Der er et rigtig stort marked, og det bliver kun større, fordi flere og flere producerer 3D-indhold.
”Der er et rigtig stort marked, og det bliver kun større, fordi flere og flere producerer 3D-indhold. Danmark og Norden er frontløbere, især inden for spil, men på sigt vil vi også udvide til andre markeder og brancher,” siger Jonas.
”Det er nu, vi skal levere et produkt, som folk har lyst til at bruge. Vi ved, at der er interesse for det, og fordi vi selv har oplevet problemet, ved vi, at der mangler en løsning. Og vi tror på, at Virtual Reality er løsningen, der kan gøre udvikling af 3D-indhold tilgængeligt for alle," afslutter Mathias.
Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk