Ny mentorordning giver kvindelige ITU-studerende rollemodeller i spilindustrien
En ny mentorordning på IT-Universitetets kandidatuddannelse i spil skal give kvindelige studerende rollemodeller i spilindustrien og sætte fokus på vigtigheden af repræsentation og mangfoldighed i branchen.
Institut for Digital DesignSamarbejderUddannelsecomputerspildiversitetkarriere
Skrevet 18. januar 2024 09:25 af Theis Duelund Jensen
Ligesom sin internationale pendant oplever den danske spilindustri eksplosiv vækst i disse år. Ifølge brancheorganisationen Producentforeningen havde industrien i 2020 en omsætning på over 3,1 milliarder kroner og en eksportrate på omkring 2 milliarder kroner. Målgruppen har ligeledes udvidet sig, og spil er blevet en populær hobby for alle aldre.
Men selvom flere og flere kvinder spiller computerspil, er der fortsat massive kønsskel i industrien. Ifølge Statista er gamere på verdensplan næsten lige så tilbøjelige til at være mænd som kvinder, men under en tredjedel af spiludviklerne er kvinder.
"Mentorordninger er vigtige. Det er en måde at give talentfulde mennesker et ekstra skub, og de muliggør større diversitet. Diversitet er godt, når man arbejder kreativt, og studier viser, at teams med stor mangfoldighed yder bedre."
Cristina Vega, Executive Technical Producer ved IO Interactive
Den eneste måde at forbedre statistikken på er ved at sikre kønsdiversitet i spilindustrien, og det er netop det, et nyt initiativ på IT-Universitetet i Københavns kandidatuddannelse i spil sigter efter. En ny mentorordning sætter kvindelige afgangsstuderende sammen med erfarne mentorer, der fungerer som rollemodeller og sparringspartnere, der kan hjælpe med til at udvide professionelle netværk for de fremtidige kvindelige spiludviklere.
Repræsentation har stor betydning
En af de studerende fra ITU, der deltager i mentorordningen, er Saskia Joanna Rauhut (der går under sit mellemnavn, Joanna), som dimitterer til sommer. I løbet af sine studier har hun gjort sig en del praktiske erfaringer i spilbranchen, men ifølge hende er mentorordningen en vigtig mulighed i et mandsdomineret felt:
"I branchen er der ikke så mange kvinder, hvis karriereveje man kan spejle sin egen i. Repræsentation er ekstremt vigtig. Mange undersøgelser peger på, at kvinder er mere tilbøjelige til at tvivle på deres egne evner end deres mandlige kolleger. Den slags bliver kun værre, hvis der er en giftig atmosfære på arbejdspladsen. Jeg synes, at kulturen langsomt er ved at ændre sig til det bedre, men at komme ind i branchen er stadig skræmmende," siger Joanna Rauhut, der oprindeligt ville arbejde som udvikler, men siden har skiftet fokus til producerrollen.
"I løbet af det første semester her arbejdede vi på et stort projekt, hvor vi hver især søgte om forskellige roller. Jeg ville gerne afprøve producerrollen, og jeg fandt ud af, at den passede mig godt. Som producer har du kontakt med alle dele af pipelinen, samtidig med at du skal have overblik over de enkelte teammedlemmers ekspertise. Det er virkelig sejt at se et spilprojekt blive realiseret."
Igennem mentorordningen er hun blevet sat sammen med Executive Technical Producer hos IO Interactive, Cristina Vega – veteranproducer i spilindustrien og udtalt fortaler for større inklusion og diversitet. Selvom de to indtil videre kun har haft få møder, føler Joanna Rauhut, at hun allerede har fået værdifulde indsigter:
"Hun er helt sikkert en, som jeg kan se som en rollemodel. Jeg tager ofte de indsigter, hun har givet mig med i min daglige arbejdsgang. Det er også rart at opleve en kvinde, der er super selvsikker i sin rolle som leder," siger Joanna Rauhut.
Ikke kun for fyre
For Cristina Vega, der har arbejdet i spilindustrien i over 20 år, handler mentorhvervet om et ønske om at se større diversitet i industrien: "Jeg har været med i mange mentorordninger, fordi jeg er træt af at føle mig som den eneste kvinde. Jeg vil i bund og grund have flere forskellige mennesker ind i branchen og ikke kun 35-årige fyre," siger Cristina Vega.
"Mentorordninger er vigtige. Det er en måde at give talentfulde mennesker et ekstra skub, og de muliggør større diversitet. Og diversitet er afgørende, fordi vi alle bidrager med forskellige ideer og perspektiver. Det handler ikke kun om kønsdiversitet, det handler om alle mulige forskellige baggrunde. Diversitet er godt, når man arbejder kreativt, og studier viser, at teams med stor mangfoldighed yder bedre."
Cristina Vega har fungeret som mentor for kvinder i spilindustrien i en årrække.
Selvom spilindustrien har åbnet sig mere i de seneste år, er der stadig masser af plads til forbedring ifølge Cristina Vega: "Hvis du ser på tallene og rapporterne, går det ikke hurtigt nok fremad. Kvinder er stadig underrepræsenterede. Hos IO Interactive har vi den eneste spilmotor i verden, der er produceret af kvinder. Jeg forsøger at være synlig, fordi rollemodeller betyder noget. Hvis andre kvinder kan se kvinder arbejde med teknologi og spil, kan de måske se en fremtid for sig selv i industrien."
For Joanna Rauhut er der ingen tvivl om, at det er i spilindustrien, hun vil gøre karriere. Hun drømmer om at være selvstændig en dag, men efter endt uddannelse vil hun ud at have erfaring i et etableret spilfirma.
"Cristina har introduceret mig for folk i branchen og hjulpet mig med at udvide mit netværk. Vi har haft mange gode samtaler om mine karriereplaner, og hun har givet mig et mere realistisk billede af, hvordan jobmarkedet kommer til at se ud. Jeg er virkelig glad for, at jeg meldte mig til mentorordningen. Jeg kan helt sikkert se mig selv i rollen som mentor for andre i fremtiden."
Theis Duelund Jensen, presseansvarlig, +45 25 55 04 47, thej@itu.dk